Toronto! Dag 3 en 4

15 mei 2018 - Toronto, Canada

Dag 3 van Toronto (14 mei) hadden wij ons eerste schoolbezoek. Dit was bij Enviroventure, een halfjarig onderwijsprogramma waar leerlingen zich voor kunnen inschrijven. Zij krijgen dan niet normaal les uit een boek bijvoorbeeld zoals wij dat allemaal gewend zijn, nee.. Zij krijgen les in lifeskills (sociaal-emotioneel, doorzettingsvermogen, lef, zelfverzekerheid etc.)! We hebben hier 24 studenten ontmoet en 2 docenten, we werden erg hartelijk verwelkomd! Deze leerlingen zijn allemaal tussen de 16 en 18 jaar ongeveer en zullen vervolgens na dit programma doorgaan naar de University of College, waarbij University een soort HBO en WO is en college een soort MBO. Hier heb ik onwijs gave dingen gezien die ik ook mee zou willen nemen naar m'n eigen lespraktijk. Hier besteden ze namelijk eerst 2/3 weken aan de klas en docenten leren kennen, jezelf ondervinden en het lef hebben om door te zetten. Hierdoor wordt het zo'n hechte groep, dat het nu na 4 maanden aanvoelt als familie. Ze hebben hier vrienden voor moeten laten vallen omdat die het niet snapten, maar zijn volledig Op hun plek. Zo sprak ik bijvoorbeeld een meisje die volledig ongemotiveerd was in school voor Enviroventure, ging hooguit 2 keer naar school in een week en deed er eigenlijk niets voor, terwijl ze wel goede cijfers behaalde. Sinds ze op Enviroventure heeft gezeten is ze nog geen dag thuisgebleven, zelfs nog geen uurtje, dat zegt toch wel wat!! Deze studenten maken samen met de docenten ook een hike over de hoogste Mountain van Ontario bijvoorbeeld, dit zorgt voor veel samenwerking, doorzettingsvermogen en jezelf open stellen. Het was zo bijzonder om te horen allemaal, dit gun je ieder kind!! Sochtends zijn we gaan kanoën en smiddags hadden wij wat groepsopdrachten voor hen bedacht mbt groupbuilding, waarna we vervolgens een gesprek hadden weer terug op school.

Vanochtend ben ik met mijn groep naar High Park School Toronto geweest, een private school met maar 26 leerlingen. Ook dit was weer erg waardevol. We werden alweer onwijs hartelijk verwelkomd (ik houd van Canadezen!!) en hebben het schooltje even bekeken. De oudera waarvan de kinderen hier op school zitten betalen 16.000 (!!!) Dollar per jaar! Toch was het geen elitaire school wat erg bijzonder was. Sommigen ouders moeten hier dus zoveel voor opgeven om hun kind dit onderwijs te laten volgen. We hebben meegekeken in de lessen en de klassen en kleine gesprekjes gehad met de leerlingen. Een groepje jongen (groep 3 en 4 ong.) hadden een les Inquiry Based Learning (wat we in NL Onderzoekend en Ontwerpend leren noemen) . Ze waren allemaal 'doktoren' en er hingen in de klas verschillende plaatjes van planten met daarbij symptomen. Nu moesten die jochies gaan uitzoeken welke middelen de plant nodig heeft om weer volwaardig te kunnen leven, zeg maar wat wij leren als we in de 1e/2e zitten. En ze begrepen het ook nog allemaal!
Ik vond het heel bijzonder om te zien en ben wéér een ervaring rijker!

Vervolgens zijn we vanmiddag gaan touren met de metro, naar Kensington Market, China Town en Toronto Downton. Overal even lekker rondgeslenterd en genoten van onze vrije middag! Voor nu ga ik gauw weer slapen, morgen de lange reis richting Ottawa, om 6 uur staat er weer een heerlijk ontbijt klaar! Fijne dag weer!!

PS: ik heb nog helemaal niet benoemd hoe tof ik al jullie reacties telkens vind, echt heel lief!!

1. Arjen:
    16 mei 2018
    Weer een ervaring rijker en vroeg op heb je een mooie lange dag weltrusten
  2. Annegreeth Hamstra:
    16 mei 2018
    Wat leuk om daar de scholen zo in actie te zien. En ook nog deel van Toronto kunnen bekjjken! Goeie reis richting Ottawa en geniet nog van je laatste dagen daar! X
  3. Rie Bakker:
    16 mei 2018
    Lieve Marlon! Bedankt voor weer zo.n geweldig goed verslag. Wat speciaal dat jullie dat nu in praktijk zien en dat was ook de bedoeling maar toch....Wat fijn dat je de Canadezen zo sympathiek vindt en...
    Jullie collega.s hun OPA.s waren Onze bevrijders...daar zijn wij nog steeds zoo...trots op. Dag liefie geniet nog een paar dagen ik ga zo op de andere fiets naar Hierden naar Hermien.s verjaardag.
    Goede tijd nog daar en dikke kus van Oma
  4. Gert-Jan:
    17 mei 2018
    Wat een mooi verslag en ervaringen, bijzonder en goed om te zien dat de werkwijze van lesgeven absoluut waardevol is en je er veel van opsteekt voor jou eigen carrière als teacher.
    Goeie reis naar Ottowa en veel plezier
    daar ! Liefs Gert-Jan.
  5. Henk Verhoef:
    18 mei 2018
    Dag Marlon, wat een mooie ervaringen die je meemaakt. Geniet er nog maar even van, en morgen een goede vlucht naar huis.Groetjes en veel liefs van Oma en Opa op de camping in Roc kanje.
  6. Henk Verhoef:
    18 mei 2018
    Dag Marlon, wat interessant om dit allemaal mee te maken. Morgen een goeie reis terug, en de lieve groetjes van Oma en Opa vanaf de camping in Roc kanje.