Liefs vanuit Vancouver! Het eerste en laatste berichtje van Nine!

11 mei 2018 - Vancouver, Canada

Eindelijk mag ik een keer een stukje schrijven.. Geintje, ik ben er gewoonweg nog niet aan toe gekomen, wat een gave reis zijn we aan het maken.

Ik zie dat Marlon met haar verhalen gebleven is in Victoria, dus daar zal ik verder gaan! Zoals ze al schreef hebben we fietsen gehuurd. Wat een hilariteit was dat! Onderweg kwamen we er eigenlijk pas achter dat we nagenoeg dezelfde kleren aan hadden. Beiden een gestreept zwart-wit t-shirt en vervolgens allebei een helmpie op. De foto's spreken voor zich. Het was een geweldige dag en zijn langs de mooiste plekken gefietst! Van het parlementsgebouw tot de fishermans warf. Achteraf waren we super blij dat we dat gedaan hebben!

We hebben twee nachtjes in het Ocean Island Inn hostel geslapen, waar we onze auto ook naast mochten parkeren. Super leuk en mega schoon hostel. Er hing een lekker sfeertje, gezellige mensen en zowel ontbijt als diner zat erbij in. Ook nog eens lekker!

Op 6 mei vertrokken we 's morgens richting Cowichan Bay, waar we met Gary mee het water op gingen. Gary ken ik nu een aantal jaar via Instagram, de keuze was dan ook makkelijk gemaakt om met hem mee te gaan, op zoek naar orka's. We gingen de 'Salish Sea' op met een soort jetboat. Echt ideaal! De boot was ontzettend stabiel en zo glad als een spiegel. Ik ben dan onderweg ook helemaal niet zeeziek geworden! Yessss

De dag werd voor ons beiden een dag om nooit meer te vergeten. Al snel vonden we een groep 'Transient' orka's. Dit is een ecotype dat jaagt op grote zeezoogdieren. Deze groep had net een dolfijn te pakken en waren maar al te blij met hun 'middagsnack'. Door hun enthousiasme sprongen we af en toe boven het water.. Zo gaaf! Vanwege de regels en wetten bleven we ruim op afstand, maar dichtbij genoeg om ze goed te zien. Ik kan niet beschrijven hoe het voelde om ze eindelijk voor het eerst in het wild te zien! Geweldig!

's Avonds hebben we in Cowichan Bay aan de haven gegeten en zijn we daarna naar Campell River gereden. Dit was een mooie rit van ongeveer 2 uur waarin we veel herten langs de weg hebben gezien! Erg mooi!

In Campbell River hadden we 2 nachten geboekt via Air bnb, we verbleven bij mensen thuis in een kamer. Het huis stond op een heuvel en vanuit de woonkamer keek je uit over de oceaan. Prachtig!

We zijn een dag wezen touren door het binnenland met het idee om beren te spotten. De eerste stop was bij Elk Falls, enorme watervallen die je vanaf een hoge hangbrug kon bekijken. Daarna zijn we door gereden richting Myra Falls. Onderweg kwamen we langs hele mooie meren waar we regelmatig stopten. Het was een hele mooie dag. Op een brug met uitzicht over de vallei zag Marlon in de verte iets lopen; een BEEEEEEER! Echt cool.. Hij ging na een tijdje kijken liggen slapen, toen zijn we doorgereden. Op de terugweg hebben we hem weer even in actie gezien! Echt top..

We kregen de orka's niet goed van ons netvlies en hadden het er telkens weer over. We wisten via Facebook dat er in Campbell River een Nederlands stel zit dat ook orka-tours doet. We konden het niet weerstaan en gingen op 8 mei om 10 uur met ze mee. Na een half uur varen op de spiegel gladde zee (nog nooit zoiets gezien!!) kwamen we 2 humpbackwhales tegen. Ze waren niet zo actief en we zagen dan ook maar een klein stukje van ze in de verte. We konden ze vooral horen en ruiken (pff wat hebben die beesten een vieze adem!!) De kapitein kreeg een melding van orka's in de buurt, dus bleven we niet lang bij de walvissen. Helaas bleek achteraf dat we de orka's niet zouden vinden. We hebben 6 uur lang gevaren tussen prachtige eilanden waar zeehonden en zeeleeuwen op de rotsen lagen. Onderweg kregen we lunch en hadden we even pauze in het stadje 'Lund'. Ondanks een kleine teleurstelling hebben we een super mooie dag op zee gehad!

Na de tour zijn we gelijk door gereden naar Telegraph Cove. In het kleine havenstadje wonen maar 20 mensen. We hebben er twee nachten geslapen in het 'Telegraph Cove Resort' in 'Dock 29', kamer 29 met uitzicht over de haven en de oceaan.. Prachtige plek in the middle of nowhere. We hebben wat dolfijnen langs zien komen en wat zeehonden. Als het aan mij ligt echt een plek om nog eens terug te komen!!!

We hebben in restaurant 'The Killerwhale' gegeten en ontbeten! Super mooi restaurant met overal orka-foto's op de muren en zelfs orka's in glas en lood.. De plaats staat bekend om de orka's. Het ligt dan ook naast de bekende Johnstone Strait, the place to be als je orka's zoekt! Vorige week kwamen ze nog de haven in zwemmen,  ook wij hoopten op zo'n ontmoeting vanaf het land, maar helaas!

Vanaf Telegraph Cove zijn we een dagje wezen touren naar Port Mcneill, Port Hardy en Port Alice. Het regende een beetje dus ideaal om de hele dag in de auto te vertoeven. Het was een mooie rit, de plaatsjes zelf vonden wij niet zo heel bijzonder.

Gisterenmorgen zijn we om 9 uur vertrokken naar Nanaimo Airport. Het was een mooie rit waarbij we nog heel even een zwarte beer van heel dichtbij hebben gezien langs de weg. Het autoraam een stukje naar beneden, camera erdoorheen om hem te filmen, en door alle adrenaline vergeten op het film-knopje te drukken haha! Dus die staat er niet op.. Hij zit wel als een plaatje in ons hart natuurllijk!

Bij de airport in Nanaimo kwamen we rond kwart voor 2 aan om onze auto in te leveren. Dankzij een Speedy Gonzales Pakistaanse Taxichauffeur redden we de ferry van 15.20 naar Vancouver. Weer op naar het vaste land dus! Eenmaal aangekomen in de haven van Vancouver, moesten we nog drie kwartier met onze backpacks in een overvolle bus, niet zo best! Vanaf de bushalte liepen we in 5 minuten naar ons hostel, waar we nu zitten.

We zijn gisterenavond voor de laatste keer samen uit eten geweest in Vancouver. Het idee was om naar dezelfde Mexicaan te gaan als de eerste avond toen we net aangekomen waren, maar we zijn uiteindelijk bij het buur-restaurant beland! Heerlijk gegeten en wat cocktailtjes gedronken om het af te sluiten. Helaas was ik niet zo fit, deels door de vermoeiende reis denk ik!

Ik ga zo even douchen en dan brengen we onze spullen naar een kluis hier in het hostel. Nog een paar uurtjes struinen door Vancouver en om 14.00 uur pakken we de trein vanaf Waterfront naar het vliegveld. Vanmiddag  komt ons gezamenlijke Canada-avontuur ten einde!

Ook nog even via deze weg nog even een berichtje voor Marlon: Ontzettend bedankt dat ik met je mee mocht op deze reis. We hebben de Rocky's beklommen, mooie mensen ontmoet, op skies gestaan, paardgereden, meren en zeeën getrotseerd en 20 Elks, 15 Herten, 2 Humpbackwhales, 10 orka's, 14  Eagles, 25 Dolfijnen, 80 Zeeleeuwen, 30 Zeehonden en 3 Beren gespot. Ik heb GENOTEN!!

Heel veel plezier en succes op je studie-trip in Toronto en Ottawa. Vanavond pakken we beiden het vliegtuig en zien we elkaar weer in Nederland. Zet hem op nichie, en nogmaals Dank!! Wat hebben we veel gelachen..

Veel liefs!!! Xx Nine

1. Henk Verhoef:
    11 mei 2018
    Hoi Nine, een goede vlucht naar huis, en fijn dat jullie het samen zo goed met elkaar hebben gehad. Marlon nog een mooie week, allebei de groetjes en veel liefs van Oma en Opa Verhoef.
  2. Arjen:
    11 mei 2018
    Heel mooi nine ben blij dat je zo genoten hebt wat een mooi verhaal goede vlucht terug geef jouw nichtje en mijn dochter een dikke kus en ik zie je morgen👍
  3. Marian:
    Lest best Nine!
    Wat een mooi verhaal en wat een geweldige tijd hebben jullie nog op Vancouver Island gehad!
    Ik heb genoten van alles wat jullie samen hebben meegemaakt, wat hebben jullie veel gezien en beleefd maar bovenal van de lol die jullie samen hebben gehad.
    Dat straalde van alle prachtige foto's af!
    En nu met gierende banden(vleugels) naar Jos en je maatje Salvador!
    Goede reis en een dikke kus van je tanteX

Catootje op naar Toronto!!!
    Hele goede vlucht(en).
    Hou je haaks!
    Dikke knuffel van je mutti!
  4. Gert-Jan:
    11 mei 2018
    Pracht verhaal Nine, wat een bijzondere tijd en mooie avonturen hebben jullie samen beleefd, machtig !! Marlon, maak er een mooie tijd van in Toronto met je klasgenoten, veel plezier daar en alvast een hele goeie reis meiden !! xx